Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Souhlasím

Přejezdy: Králíky, Olomouc, Kroměříž, Uherské Hradiště, Hodonín, Bratislava
Najeto: 522 km
Nastoupáno: 5313 m

Dovolenou v roce 2016 jsme se rozhodli strávit jak jinak, než na kole. Sísa s adminem letos nejeli ještě při žádné řece a protože jsme se motali stále jen v Čechách, letošní dovolenou nám dělala společnost řeka, která protéká od severozápadu k jihovýchodu celou Moravou a ještě pěkný kus po Slovensku, kde se vlévá do Dunaje. Cílem výletu kromě cykloturistiky, byla také plánovaná návštěva jižní Moravy, jakožto vinařského království. Ale musíme popořadě... řeka Morava pramení na severní Moravě, těsně (50m) pod vrcholem 1424m vysokého vrcholu - Králický Sněžník. Takže od nás skoro přes celou republiku. Proto vstáváme v sobotu ve 3:30 a vlakem ve 4:48 jedeme přes Plzeň, Prahu, Ústí nad Orlicí do stanice Králíky na úpatí pohoří Králický sněžník. Po cestě vlakem nám vyhládlo, tak výlet začínáme obědem na náměstí v Králíkách. Po obědě vyrážíme do kopců. Kolem dělostřelecké tvrze Hůrka, kde nás překvapí kolona fašistického vojska stoupáme dále na Větrný vrch. Později na vrcholu lyžařského areálu ve výšce 804m  zjišťujeme, že to byl omyl GPS a po prudké sjezdovce sjíždíme pluhem do střediska Velké Moravy. Sísa trochu soptí, admin se pohledem a rozšlapanou GPSkou omlouvá. Kolem bobové dráhy v Horní Moravě dojíždíme do informačního centra ve SKI areálu Dolní Morava. Zde se dozvídáme, že na kole se k pramenu Moravy nedostaneme, že jezdit na kole v národním parku mimo vyznačené cyklotrasy není košér a protože jsme s koly "na těžko", tak by nás po Sněžníku naháněla nejen horská služba, ale také Chocholoušek. Za několik hodin dáváme ale pracovníkům infocentra zapravdu. Ale popořadě. Aby naše putování mělo také prvky adrenalinu, zakoupíme si jízdenky na lanovku a s koly přivěšenýma na lanovce, v závratích a s rozklepanýma kolenama seskakujeme na vrchu u Stezky v oblacích. Klepajícíma se rukama upevňujeme zpět naši batožinu na kola a po cyklostezce s překrásnými výhledy přijíždíme ke žluté turistické Pod Vilemínkou. Dilema...k pramnu pěšky a nebo začít naši cestu tady? 5km od pramene? Sísa je nekompromisní, čehož později lituje. Zamykáme kola a pěšky se vydáváme po žluté turistické na Králický Sněžník. Chvátáme, předháníme pěší turisty a v cyklooblečení vypadáme docela komicky. Přes kořeny, kameny a bahno stoupáme pomaličku vzhůru. Kilometr pod pramenem začínáme cítit nohy. Nejprve lýtka, později stehna a u pramene už nohy necítíme vůbec. Každopádně jsme to dokázali! Máme fotku jak si admin omývá orosené čelo pramenem Moravy! Moravy, které nás bude provázet po celé naší pouti Velkomoravskou říší. U pramene se moc nezdržíme, svačiny nemáme, nemáme ani nic k pití, výhledům počasí zrovna nepřeje. Tak se zahledíme kamsi do dály směrem k jihu, kam budeme putovat a jdeme zpět ke kolům. Čeká nás dalších 5km! Nohy už nebolí. Bolest vystřídaly křeče. Ale co by to bylo za horaly ze Šumavy, kdyby nezvládli 10km v horách! U kol se osvěžíme, sníme všechno co máme. Odměnou za dřinu nám je sjezd skrz ski areály a poté dále po asfaltu do Hanušovic. Zde se vaří ryzí pivo z hor - Holba. Krásná restaurace u pivovaru láká a tak děláme zastávku a ochutnáváme dobré vzorky piv a dáváme si večeři. Ochutnat pivo a místní jídlo v této restauraci doporučujeme! Do cíle dnešního dne máme necelých 10km a tak za chvilku přijíždíme do kempu Alojzov, kde máme objednaný karavan. Domácí kemp je útulný a my zde jsme spokojení. Ráno vstáváme a kolem osmé pokračujeme. Oběd admin naplánoval v Rybářské restauraci Nové Mlýny, ale letitá adminova mapa neví, že tato restaurace je už roky zavřená. Naštěstí naproti vaří výbornou česnečku, která nám dodá energii a pokračujeme na Litovel a Olomouc. Olomouc je krásné město a kdo zde nebyl, měl by to napravit. Chrám Svatého Václava a také náměstí v Olomouci nabízí exkurzi do historie za našimi předky. Je pozdní odpoledne, dáváme si ověd na spodním náměstí. A protože jsme v Olomouci, nemůžeme neochutnat místní pochoutku - Olomócké tvarůžky. Byly skvělé! Z Olomouce to na mapě do Kroměříže nevypadá moc daleko, ale protože jedeme nejdelší etapu našeho výletu, posledních 5km jedeme aniž bychom spolu povídali. Sísa naštěstí vychladne v překrásné Květinové zahradě v Kroměříži. Také návštěva historického centra Kroměříže je balzámem na duši. Na večeři jsme si pochutnali v restauraci Pod starou knihovnou. Na náměstí si dáváme pivko v místním minipivovaru a krásně zrelaxujeme až do tmy. Osvětlená noční Kroměříž je rájem pro romantickou duši admina a Sísi. Ráno nás čeká cesta kolem Baťova kanálu. Nekonečná rovina po nové asfaltové cyklostezce musí být nudná i pro asfaltomilce, kterých přibývá u Uherského Hradiště. Kromě návštevy centra Hradiště, využíváme také k návštěvě cykloservisu, protože Sísi kolo vykazuje podivné zvuky (poze při šlapání) a admin zkušeným uchem poznává, že jde o ložiska ve středu kliky. Zpočátku neochotný servisman zkouší střed a moc se mu to nezdá. Poté na kole odjíždí, vrací se po cca 10ti minutách a vrací kolo Síse s tím, že měla povolenou sedačku. Admin loví drobné v peněžence, ale protože má jenom dvacku, tak raději jen poděkuje a s potupným výrazem opouští cykloservis. U řeky si dáme skvělý oběd. Ve Starém Městě navštívíme památník Velké Moravy. Přes Veselí nad Moravou přijíždíme do Strážnice, kde se napojujeme na Strážnickou vinařskou cyklotrasu. U Sudoměřic z ní sjíždíme a po zelené turistické jedeme podél Baťova kanálu. Zde si dáváme picí pauzu v krásné prostředí Baťův kanál - výklopník. Přijíždíme do Hodonína, na náměstí si dáváme večeři v restauraci vedle radnice. Hodonín nás zdaleka neuchvátil tak, jako tomu bylo v Olomouci a Kroměříži. Proto se tady moc nezdržíme a šlapeme směr Slovanské hradiště v Mikulčicích. Nekonečnýma rovinama v nivních lesích řeky Moravy přijíždíme do Lanžhotu, kde máme objednaný hotel. Žádné ponocování, příjemně unavení usínáme a těšíme se na další den, protože k soutoku to máme necelých 100km. Ráno se nám šlape dobře, kola totiž nevezou batožiny, ty jsme nechali na hotelu, protože bychom se tam měli večer vrátit a strávit ještě jednu noc. Přejíždíme řeku Moravu a po levém břehu jedeme při Moravě. Nutno podotknout, že tato část je pro nás nejnudnější z celého putování. Jednotvárná rovina, bez kopců, vyhlídek, všude listnaté lesy, žádné vsi městečka, odpočívadla,...na první obec narážíme po cca 50km. Dáváme si malé pivo slovenské a pokračujeme dále. Přijíždíme k místu, kde voda zalila silnici. První brod překonáme, ale přijede k nám místní (prý tu žije 30 let a nikdy tohle nezažil a když, tak bylo moc utonulých) cyklista s tím, že dál nemůžeme, že je tam moc vody a musíme se vrátit cca 15km zpět a objet zatopenou oblast. Admin si klepe na čelo, Sísa by poslušně otočila kolo. Ale admin je odhodlán zdolat jakoukoliv překážku, jen aby nemusel opustit naplánovanou trať. Další brod vypadá hrůzostrašně, úzká cesta zalitá kdoví kolika metry vodou uprostřed bažiny. Admin sundavá boty, telefon dává do pytlíku a s modlitbou na rtech se vydává do vln. Šlapky tlačí do nohou, voda klade velký odpor a admin musí řadit nejlehčí převod. 200metrů a admin vidí opět cestu. Brod zdolán. Sísa se vydává ve stopách admina a také ona projela aniž by se vykoupala. Pokračujeme dále a děsíme se dalších nástrah. Žádné už však nebudou. Voda se zde z řeky Moravy vylila před asi třemi dny a rozházené balíky slámy dávají tušit, jak obrovskou sílu tenhle živel má. Před zraky vidíme Devín a to je neklamný znamení, že cíl naší cesty máme na dosah. Ve 14hodin přijíždíme k soutoku. Neopakovatelný pocit štěstí, splněné touhy, vítězství a poznání. Ve vzpomínkách se člověku promítné celé putování a najednou je mu líto ža tahle krásná cesta končí. Moravo děkujeme, byla jsi skvělou a nádhernou společnicí na našem putování po Moravě. Nenechá se zahambit veletokem Dunaj a na soutoku mu dodává pořádnou sílu.
Při Dunaji pokračujeme do Bratislavy, kde máme v plánu prhlídku měste, které jsme nikdy nenavštívili. Bratislava je krásná, projeli jsme nábřeží, dali jsme si jídlo v místní restauraci a pokračovali na historickou část města. Všude davy turistů, udělali jsme pár fotek a pomalu se přesunuli na nádraží, odkud nám jel v 18:20 vlak zpět do Břeclavi. Z Břeclavi jsme přejeli cca 8km a byli jsme zpět na hotelu.
Ráno jsme na kola opět navěsili batožinu a protože i řeka Dyje je krásná, vydali jsme se oborou Soutok k soutoku Dyje s Moravou. Krásný soutok mimo civilizaci na hranici třech států. Podél Dyje jsme dojeli do Břeclavi, kde jsme navštívili Muzeum cyklistiky. Bylo poledne a my se vypravili směr koupaliště, kde jsme měli sraz s Petrem a Libčou, kteří nám udělali průvodce po naší první návštěvě jižní Moravy. Dali jsme si oběd a přes zámecký park a Lednický zámek jsme dojeli do Bulhar, kde jsme byli ubytování na 2 noci. Večer jsme měli košt v jednom z mnoha místních sklípků. Víno a společnost skvělá. Že máme v nohách přes 500km bylo rychle zapomenuto. Ráno bylo krušné, zejména abstinent admin nezvyklý na víno měl co dělat udržet tempu, když jsme jeli na Kraví Horu. Zpět jsme jeli přes Velké Pavlovice, Rakvice a Přítluky, kde jsme si dali výbornou věčeři. V 18hodin jsme měli domluvenou návštěvu sklípku pana Podrazila a i admin, jakožto neznalec vína musí říct, že jeho víno je opravdu pěkné a pan Podrazil musel hodněkrát "důle" do sklípku pro další džbánek. "No ba!"
Ráno tentokrát kruté nebylo, protože po kvalitním vínu "hodky" nebývají.
Díky Libče a Petrovi za nové krásné zážitky a skvělou dovolenou!
Druhý den ráno nás Petr odvezl na vlak do Zaječí a my se vrátili domů.
Na kole jsme během 6ti dnů najeli celkem 512km.
1.den - 10km pěšky, 61km na kole
2.den - 130km
3.den - 116km
4.den - 106km
5.den -  60km
6.den -  39km
Záznam tras:
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 1.den
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 2.den
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 3.den
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 4.den
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 5.den
Na kole od pramene Moravy k soutoku s Dunajem - 6.den

Stáhnout trasu: Na_kole_podel_reky_Moravy_komplet.kml, Na_kole_podel_reky_Moravy_komplet.gpx (pravé tlačítko → Ulozit odkaz jako...)

Fotky z cyklotrasy:

Partneři

© Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí, šíření či kopírování textů a fotografií, je bez souhlasu admina zakázáno!